• Zo bedenk je een goede bedrijfsnaam

Hoe verzin ik mijn bedrijfsnaam?

Karins Koekjes, de Koekenbakkerij of KaKootje? Met jouw bedrijfsnaam kun je heel creatief zijn. Het belangrijkste is dat je handelsnaam uniek is en je onderscheidt van concurrenten. Hoe doe je dat? 6 tips.

1. Maak gebruik van je netwerk

Denk je dat je een leuke naam hebt verzonnen? Leg hem dan vooral even voor aan je netwerk: familie, vrienden, (ex-)collega’s en kennissen. Wat vinden zij ervan? Spreekt het ze aan? Soms kan het zijn dat iets voor jouzelf volkomen logisch lijkt, maar dat anderen er niets van snappen.

Wil je alles weten over starten?

Schrijf je kosteloos en vrijblijvend in voor de TNE Academy!

2. Kwantiteit boven kwaliteit

In de brainstormfase van het verzinnen van je bedrijfsnaam geldt: hoe meer ideeën, hoe beter. Bedenk je wel dat jouw bedrijfsnaam een link moet hebben met je branche en product, maar verder zijn alle suggesties welkom. Op deze manier ga je ‘out of the box’ denken en daar komen unieke ideeën uit voort. Bovendien moet je aan het einde toch gaan schrappen, dus gekke suggesties zijn niet erg.

3. Brainstorm met anderen

Ga jij samen met partners een bedrijf starten? Plan dan een gezamenlijke brainstormsessie in. Nodig hiervoor tussen de vijf en acht mensen uit. Dit kunnen je partners zijn, maar ook bijvoorbeeld mensen uit je netwerk of experts die veel van het onderwerp weten.
Ook als je als eenmanszaak of zelfstandig ondernemer start met je eigen bedrijf kan het nuttig zijn om zo’n brainstormsessie te houden.

4. Maak keuzes

Als het goed is heb je veel ideeën na de brainstormsessie. Probeer aan de hand hiervan een korte lijst op te stellen met de tien leukste namen. Het is goed om te bedenken in welke branche je gaat ondernemen, want een advocaat heeft misschien een minder creatieve naam nodig dan een communicatiebureau.

5. Regels zijn regels

Pas op dat jouw naam niet verwarrend of misleidend is, want hiermee kun je in de problemen komen. Met welke regels je rekening moet houden, lees je hier.

6. Controleer de beschikbaarheid

Het is slim om de naam die jij op het oog hebt voor jouw bedrijf alvast even te Googelen. Misschien bestaat de naam al of lijkt jouw optie te veel op een bestaande naam van een concurrent. Hier zijn bepaalde regels voor, die ook weer verschillen per branche en per regio.

Je moet sowieso bij de Kamer van Koophandel controleren op jouw bedrijfsnaam nog niet in gebruik is. Vergeet daarnaast ook niet om je domeinnaam te controleren.

Wil je meer informatie?

Schrijf je dan kosteloos in voor de Academy!
2017-05-19T07:58:50+00:00