• Hoe start ik een bedrijf aan huis? TNE15

Hoe start ik een bedrijf aan huis?

Een bedrijf aan huis klinkt ideaal. Geen reistijd, alles bij de hand en dichtbij je familie. Toch zijn er een aantal punten waar je op moet letten als je van je woonplek ook je werkplek maakt.

Niet alle woningen zijn automatisch geschikt om in te werken. Je werkzaamheden kunnen namelijk overlast voor de buurt veroorzaken. In het bestemmingsplan van jouw gemeente staat of je in jouw huis wel of niet een werkplek mag gebruiken.

Als je aan de voorwaarden zoals ze in het bestemmingsplan staan voldoet, vergeet dan niet om je bedrijf aan te melden bij de gemeente. Is je woning in het bestemmingsplan alleen voor wonen aangewezen? Dan kun je een ontheffing aanvragen bij de gemeente. De voorwaarden hiervoor verschillen per gemeente.

Meer tips nodig om je bedrijf aan huis te beginnen?

Schrijf je in voor de Academy!

Jouw woning is geen bedrijfspand

Het is niet toegestaan om van je woning een bedrijfspand te maken. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk komt het toch voor dat je woning ongemerkt als bedrijfspand gebruikt. Als je meer dan een derde van je woning gebruikt voor bedrijf (denk aan bijvoorbeeld opslag), heb je al een verkapt bedrijfspand. De regels over dit aandeel verschillen wel per gemeente.

Het is ook verboden om reclame te maken op het pand.

Lees meer over regels voor een bedrijf aan huis.

Houd werk en privé gescheiden

Als je werkt en woont op dezelfde plek, kan het lastig zijn om een duidelijke scheiding tussen werk en privé te houden. Richt dus een aparte werkkamer in, hier kun je ongestoord zakelijke telefoontjes plegen en wordt je niet afgeleid. Je bent dus productiever dan in bijvoorbeeld de woonkamer.

Als je klanten bij jou aan huis komen, komt het professioneler over als je een kantoor hebt met een eigen ingang.

Je werkt echt alleen

Het is verboden om personeel op jouw thuiswerkplek te laten werken. Alleen bewoners van de woning mogen er werken. Houd er dus rekening mee dat als je bijvoorbeeld thuis als kapster aan het werk gaat, je geen hulp kunt aannemen.

Je staat er niet alleen voor.

Meld je aan voor de Academy!

Wat voor aftrekposten zijn er?

Voor jouw bedrijf aan huis bestaan dezelfde aftrekposten en fiscale voordelen als voor andere kleinbedrijven. Een voorwaarde is wel dat je het grootste deel van je inkomen moet verdienen in je kantoor aan huis. Je mag dan alle materialen die je nodig hebt voor je werkzaamheden fiscaal aftrekken. Let op: meubilair valt hier niet onder.

Als je een externe bedrijfsruimte huurt of koopt, kun je het bedrag dat je daarvoor betaalt ook aftrekken. Als je werkkamer in huis een eigen opgang en sanitaire voorzieningen heeft, is zelfs het toiletpapier aftrekbaar.

Privé-verzekeringen gelden niet voor je bedrijf

De inboedelverzekering die je voor je woning hebt, geldt niet op je werkruimte. Sluit dus een aparte bedrijfsverzekering af voor al je zakelijke werkzaamheden thuis. Vergeet ook je aansprakelijkheidsverzekering, opstalverzekering en rechtsbijstandverzekering niet. Al deze verzekeringen zijn volledig aftrekbaar.

Wil je meer weten over een bedrijf aan huis starten?

Schrijf je dan in voor de Academy!
2017-05-19T07:58:50+00:00