• Onderzoek doen voor je start

Marktonderzoek

Het verkennen van je markt kan met een marktonderzoek. Hierin onderzoek je wie je klanten zijn, waar ze te vinden zijn en hoe je ervoor zorgt dat zij jou vinden.

1 Enquêtes en interviews

Kom erachter wat de mensen uit jouw doelgroep van je product of dienst vinden. Dit kan via interviews of enquêtes. Bedenk welke methode voor jou het meest effectief is en hoe je deze gaat uitvoeren (online of offline). Bij een interview kun je de verschillende beweegredenen van mensen achterhalen, terwijl een enquête in korte tijd een groot aantal mensen kan bereiken.

2 SWOT- analyse

Met een SWOT- analyse zet je je sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen in een overzicht tegenover elkaar. Op de sterke en zwakke punten heb je zelf invloed. De kansen en bedreigingen komen vaak van buiten, bijvoorbeeld nieuwe wetten of distributiemogelijkheden. Op basis daarvan maak je een matrix met vier vakken (strengths, weaknesses, opportunities, threats) en noteer je in ieder vak de drie elementen die in de ogen van jouw klant het meest belangrijk zijn.

3 Concurrentieanalyse

Om te weten hoe de markt er voor jouw specifieke product uitziet, kun je een concurrentieanalyse maken. Dit doe je door eerst een overzicht van je producten of diensten te maken en vervolgens een overzicht van je afnemers. Ten slotte bekijk je per doelgroep je belangrijkste concurrenten.

4 Marketing analyse

Voordat je daadwerkelijk start met je bedrijf, is het slim om vast te bedenken hoe je marketing gaat voeren. Bekijk hiervoor op welke manier jouw doelgroep het beste valt te benaderen. Leest je doelgroep het liefst een online artikel of in een krant of tijdschrift? Welke social media passen er bij jouw bedrijf? Door middel van een goede analyse weet je straks welk pad je moet kiezen.

Meer lezen over marktonderzoek of het daaraan voorafgaande brancheonderzoek? Kijk op: MKB-Servicedesk – Marktonderzoek, brancheonderzoek en concurrentieanalyse

2017-05-19T07:58:50+00:00