• Schrijf een marketingplan

Hoe maak ik een marketingplan?

Zelfs de meest inventieve producten verkopen zichzelf niet. Om mensen te laten weten dat jouw product bestaat heb je marketing nodig. Dit stappenplan helpt je op weg.

1. Maak een analyse

Voordat je denkt aan marketing, moet je een goed beeld hebben van hoe je bedrijf ervoor staat. Maak een analyse van alles wat er gebeurt binnen je bedrijf. Breng in elk geval je financiële situatie, de kenmerken van je product, informatie over je doelgroep, de werkwijze, bedrijfscultuur en eventuele externe factoren in kaart. Zo heb je een overzicht van waar mogelijke kansen liggen voor verbetering.

2. Bepaal je doelgroep

Een van de belangrijkste onderdelen van je marketingplan is het vaststellen van je doelgroep met een klantenanalyse. Hiermee ontdek je wie je potentiële klanten of opdrachtgevers zijn. Je onderzoekt wat hun behoeftes zijn en op welke manier je ze het best kunt bereiken. Vraag je bestaande klanten wat ze waarderen aan je producten en zoek uit hoe trouw ze zijn aan je bedrijf. Kijk ook naar de redenen die zij aangedragen om juist niet voor jouw bedrijf of product te kiezen.

Meer leren over je doelgroep?

Schrijf je in voor de academy!

3. Bestudeer je concurrentie

In elke branche heb je te maken met concurrentie. Directe concurrenten produceren een soortgelijk product, indirecte concurrenten produceren een vervangend product. Het is nuttig om een lijst samen te stellen met de sterke en zwakke punten van je concurrentie in jouw regio. Zo kun je ontdekken waar je kansen liggen. Probeer ook te ontdekken wat jouw bedrijf uniek maakt, het ‘unique selling point’.

4. SWOT analyse

Een bekend begrip in de marketingwereld is de SWOT-analyse. SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen), en Threats (bedreigingen). Je bekijkt dus waar je goed in bent en wat beter kan. Als je een SWOT-analyse hebt gedaan, kun je een aantal concrete doelen opstellen in je actieplan.

5. Schrijf een actieplan en marketingstrategie

In je marketingstrategie verwerk je de vier P’s van marketing: product, prijs, promotie en plaats. In je actieplan beschrijf je je doelstellingen en hoe je die wilt behalen. Vergeet ook niet om aan te geven hoeveel personeel en grondstoffen je nodig hebt.

6. Bepaal je budget

Denk van tevoren goed na over hoeveel je uit geeft aan marketing. Als je te veel uitgeeft zul je misschien wel meer omzet halen, maar nauwelijks winst. Zet je uitgaven af tegen de omzet die de marketingactie je naar verwachting oplevert.rtjes.

7. Maak een samenvatting

Plaats op de eerste pagina van je marketingplan een samenvatting. Hierin beschrijf je kort je doelstellingen, marketingtechnieken en doelgroep. Vergeet ook niet te vertellen waarom je het plan schrijft. Een samenvatting is nuttig om jezelf aan te leren om in een kort verhaal de kern van je marketingstrategie te vatten. Daarnaast is het een handig voor investeerders of medewerkers om in een paar regels te lezen wat je van plan bent. Vooral investeerders, potentiële opdrachtgevers en klanten hebben weinig tijd voor lange verhalen.

Meer leren over marketing?

Schrijf je in voor de academy!
2017-05-19T07:58:48+00:00