• Social media slim inzetten

Hoe zet ik social media slim in?

Bijna iedereen heeft wel een profiel op Facebook, Twitter of LinkedIn. Maar klanten krijgen via social media is een vak apart! Hoe doe je dat? Wij zochten het voor je uit.

Een socialmediastrategie is een onderdeel van je marketingplan. Voor effectieve marketing moet je je doelgroep goed kennen. Zoek uit op welke social media jouw doelgroep actief is. Pas dan kun je beginnen met berichten plaatsen.

Maak het persoonlijk

Veel ondernemers plaatsen vooral reclame op hun socialmedia-accounts. Social media draait om gesprekken, niet om alleen maar zenden! Volgers zullen waarschijnlijk weinig reacties plaatsen op zulke reclame-uitingen. Je moet juist in gesprek met je klant. Daarom is het belangrijk om persoonlijke berichten te plaatsen die uitnodigen tot reacties of zelfs een discussie. Stel, je hebt een bakkerij, dan kun je bijvoorbeeld vragen wat je volgers je nieuwste taart vinden.

Reageer!

Reageer zo snel mogelijk op alle berichten die je ontvangt. Maakt niet de fout om alleen op positieve berichten te reageren. Dit kan leiden tot irritatie en boze berichten van ontevreden volgers. Als je het probleem oplost, kan een klacht op je pagina toch een positief gevolg hebben, omdat klanten tevreden zijn over je afhandeling.

Meer leren over hoe je social media gebruikt?

Kies je strategie

Voor het beste resultaat begin je met een plan. De eerste mogelijke strategie is de ‘informatiestrategie’. De meeste mensen die op jouw pagina belanden, zijn op zoek naar informatie. Je kunt hierop inspelen met bijvoorbeeld artikelen, blogs en whitepapers. Via social media kun je deze content snel verspreiden. Je kunt als psycholoog bijvoorbeeld psychologische weetjes plaatsen.

Een andere strategie is een zogenaamde ‘netwerkstrategie’. Als je op social media veel contact hebt met potentiële klanten, is de drempel lager om ook in het echt kennis te maken. Stuur deze mensen dus interessante artikelen en reageer op hun berichten. Signaleer je dat een potentiële klant veel reageert op berichten over een bepaald onderwerp? Stuur hem dan meer berichten over dit onderwerp.

Onderzoek doen

Het is niet slim om social media in te zetten zonder te checken of je berichten wel bereik hebben. Onderzoek dus regelmatig hoeveel mensen op je berichten klikken en wat voor soort reacties je krijgt. Hier bestaan handige tools voor. Op Facebook kun je onder het kopje ‘insights’ het bereik bekijken. Krijg je weinig interactie of veel negatieve reacties? Dan is het tijd om het roer om te gooien!

Heb jij hulp nodig om meer bereik te realiseren?

Schrijf je in voor de academy!
2017-05-19T07:58:48+00:00