• Hoe ontwerp je een logo voor je bedrijf?

Hoe ontwerp ik een logo?

Een goed ontworpen logo is het gezicht van je bedrijf. Niet iedereen heeft het budget voor een professionele grafisch ontwerper. 6 tips voor als je zelf aan de slag gaat.

1. Een passend ontwerp

Schets een logo dat direct duidelijk maakt waar je bedrijf voor staat. Zo trek je meteen de aandacht van je (potentiële) klanten. Pak pen en papier om in een paar steekwoorden je bedrijf te beschrijven. Hier kun je je ontwerp op baseren. Meer inspiratie nodig? Zoek via Google afbeeldingen naar voorbeelden van logo’s in jouw branche. Zo kun je meteen controleren of wat je in gedachten hebt wel origineel is.

2. Gebruik tools

Heb je iets bedacht? Probeer dit dan te schetsen in een beeldbewerkingsprogramma als Adobe Illustrator. Gratis programma’s als Pixlr kunnen je ook op weg helpen. Als je het moeilijk vindt om helemaal zelf een logo te verzinnen, kun je in een programma als Logoyes voorbedachte logo’s invullen. Heb je echt geen inspiratie? Dan kun je een wedstrijd voor ontwerpers uitschrijven onder professionele designers. Ontwerpenvoorgeld.nl is een voorbeeld van een website voor zulke wedstrijden.

Heb je hulp nodig met het ontwerpen van je logo?

Schrijf je in voor de Academy!

3. Kies je lettertype

Niet alleen de afbeelding zelf is belangrijk, denk ook na over het lettertype. Pas je lettertype aan op de sector waarin je aan de slag gaat. Kies voor een kinderdagverblijf een speels lettertype als Comic Sans, maar voor een advocatenkantoor juist een serieus, strak lettertype als Times New Roman.

4. Wees creatief

Experimenteer tijdens het ontwerpen! Probeer eens te spelen met kleuren en vormen, wie weet komt er iets moois uit. Het is niet erg als hier niet uit komt wat je verwacht had. Onthoud, het is het eindresultaat wat telt.

5. Den aan je doelgroep

Het gaat bij het ontwerpen van je logo niet om wat jij mooi vindt, maar wat je doelgroep graag zou willen zien. Houd dit tijdens het hele proces in je achterhoofd. Met een logo dat niet aansluit bij de wensen van de klant, kun je veel opdrachten mislopen. Lees het volledige artikel om meer te weten te komen over hoe je je logo aanpast aan je doelgroep.

6. Wees kritisch

Ben je klaar met je ontwerp? Verplaats je aandacht dan even naar iets anders. Vind je het logo daarna nog steeds mooi? Bestudeer je ontwerp kritisch, het moet er strak en professioneel uit zien. Schakel ook je netwerk in. Als zij het niet goed vinden, is het slim om toch een professioneel bureau in de arm te nemen.

Wil jij meer leren over hoe je marketing en communicatie slim in kunt zetten?

Schrijf je in voor de academy!
2017-05-19T07:58:48+00:00