• Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Het is belangrijk om je toekomstige klanten zo specifiek mogelijk te benoemen. Het bepalen van je doelgroep noemen we ook wel marktsegmentatie, omdat je de markt opdeelt in duidelijk herkenbare en aanspreekbare groepen.

Natuurlijk wil je het liefst dat zoveel mogelijk mensen je product of dienst afnemen, maar durf op een gegeven moment te kiezen voor een bepaalde doelgroep. Die keuze leidt ertoe dat klanten zich meer aangesproken zullen voelen en daardoor eerder tot de aanschaf overgaan.

Wil je meer informatie en begeleiding?
Schrijf je dan kosteloos in voor de TNE Academy:

Meld je aan voor de Adademy!

Wie is het?

Voor wie is jouw product of dienst het allermeest geschikt? Wie gaat het kopen? Maak een lijst met standaard kenmerken van klanten, zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en regio. Komt je doelgroep uit de zakelijke markt? Dan kun je denken aan kenmerken als type bedrijf, aantal medewerkers en soort afzetmarkt.

Na deze standaard segmentatie ga je nog een stap verder. Om daadwerkelijk succesvol te segmenteren, wil je ook weten wat je doelgroep bezighoudt. Dat doe je aan de hand van open vragen, zoals:

  • Waar ligt je klant ‘s nachts wakker van?
  • Hoe besteden de mensen uit je doelgroep hun vrije tijd?
  • Wat zijn hun behoeftes en dagelijkse bezigheden?
  • Hoe ziet hun aankoop-/verbruiksgedrag eruit?

Deelmarktmatrix

Een hulpmiddel voor het bepalen van je doelgroep is het maken van een deelmarktmatrix. Met dit model deel je de markt in kleine stukjes op zodat je specifiek je doelgroep kunt bepalen. Door bijvoorbeeld aan de ene kant twee soorten producten en aan de andere kant drie soorten klanten neer te zetten, heb je zes potentiële doelgroepen waaruit je kunt kiezen. Stel dat een kaasverkoper ook wijn in zijn assortiment wil opnemen, kan hij kiezen uit drie soorten namelijk rosé, witte en rode wijn. Zijn klanten deelt hij op in drie groepen, bijvoorbeeld studenten, gehuwd met kinderen en 65+. Het model komt er dan als volgt uit te zien:

Product\Klant Studenten Gehuwd met kinderen 65+
Rosé
Wit
Rood

Op basis van dit model kun je beslissen op welke groep je je gaat richten. Uit marktonderzoek is bijvoorbeeld bekend dat studenten tegenwoordig veel rosé drinken, en dat binnen de groep 65+ veel rode wijn wordt verkocht. Voor je doelgroepbepaling betekent het resultaat in dit geval dat je voor de succesvolle marketing van je rosé je beter kunt richten op studenten dan op 65+-ers. Zodra je je doelgroep bepaald hebt, kun je overgaan tot het samenstellen van een adressenbestand.

Kortom

Het bepalen van je doelgroep is een proces waarvoor geen duidelijke richtlijnen bestaan, maar wel erg nuttig is voor je onderneming. Vooral wanneer je nieuwe producten of diensten op de markt wil zetten.

(bron: MKB Servicedesk)

Wil je meer informatie en begeleiding?
Schrijf je dan kosteloos in voor de TNE Academy:

Meld je aan voor de Adademy!
Download het e-book
2017-05-19T07:58:50+00:00