• Rust nemen als ondernemer

Gezond leven als starter: 7 tips

Als starter moet je waarschijnlijk even wennen aan je nieuwe ritme, want ondernemerschap is nooit klaar. Er zitten altijd te weinig uren in een dag om alles te doen wat je wilt. Met deze 7 tips haal je zoveel mogelijk uit je dag.

1. Sta vroeg op

Er zitten voor ondernemers nooit genoeg uren in een (werk)dag, maar als je vroeg begint met werken kun je vaak meer doen. Je hebt minder afleiding, omdat de rest van Nederland nog ligt te slapen. Je mailbox stroomt dus pas over een paar uur vol en je wordt ook nog niet gebeld.

2. Beweeg tussendoor

We willen allemaal wel een paar keer per week naar de sportschool, maar dat komt er vaak niet van. Probeer eens om elke dag een half uurtje te bewegen, ga bijvoorbeeld met de fiets naar kantoor of maak een wandeling na het avondeten. Op die manier kom je al snel aan je dagelijkse portie beweging: dat betekent minder stress en minder kans op overgewicht.

Meer weten over starten? Schrijf je kosteloos en verblijvend in voor meer info!

3. Mediteer

Mediteren, ofwel mindfulness, is een goede manier om helemaal tot rust te komen en de stress van alledaagse dingen los te laten. Je kunt dit in een kwartiertje al doen, dus het kost je niet te veel tijd. Op YouTube zijn er genoeg video’s te vinden over mindfulness, maar je kunt ook een yogales volgen bij de sportschool als je wat meer tijd hebt.

4. Ga netwerken

Voor ondernemers is een netwerk heel belangrijk, want daar kun je opdrachten uit halen. Bovendien kan het fijn zijn om af en toe even te sparren met collega’s over een bepaald idee of probleem. Er worden wekelijks vele netwerkbijeenkomsten georganiseerd, de kunst is om er een uit te kiezen die bij jou past. Je kunt ook lid worden van een ondernemersvereniging of een ervaring ondernemer vragen om jou te coachen.

5. Neem genoeg rust

Bij veel ondernemers lopen privé en zaken door elkaar heen. Pas ervoor op dat je niet stiekem altijd met werk bezig bent, want dan zal je passie op een gegeven moment doven. Zorg ervoor dat je ook genoeg ontspanning en afleiding hebt, zodat je weer met een volle batterij aan de slag kunt!

6. Evalueer

Als je regelmatig evalueert hoe de zaken ervoor staan, kun je op tijd bijsturen waar nodig. Plan hiervoor bijvoorbeeld vaste momenten in de maand/week. Let er op dat je ook je doelen blijft evalueren: zit je nog op de juiste koers om je doelen te behalen?

7. Ontspan voor het slapengaan

Het is prima om ‘s avonds na het eten nog even snel je mail te checken of iets af te maken, maar zorg ervoor dat je voor het slapen echt even ontspant. Als je ontspannen bent, slaap je beter en dat zorgt er weer voor dat je de volgende dag met hernieuwde energie aan de slag kunt!

(bron: ikgastarten.nl)

Meer weten? Schrijf je kosteloos in voor de Academy!
2017-05-19T07:58:50+00:00