• 6 valkuilen waar je niet in moet stappen

6 valkuilen voor starters

Meer tips voor startende ondernemers?

Meld je gratis aan voor onze Academy

De winnaar van The Next Entrepreneur 2014, Laurens de groot, is druk bezig met zijn bedrijf Skycap. Dit bedrijf zet drones in voor luchtfotografie, metingen en inspecties en milieubescherming. Ondanks dat hij pas begin 2014 is begonnen met zijn bedrijf, heeft hij al een aantal valkuilen gezien. Ook starter Jorn Spiertz van Pakketmail kwam er een aantal tegen.

1 Slecht overbrengen van je product

‘‘Zelf ben je al lang overtuigd van je product of dienst, maar dit moet ook goed worden overgebracht,’’ vertelt Laurens van Skycap. ‘‘Zo maak ik voor nieuwe klanten een 3D-video, waar ik ze een 3D-bril bij geef. Daarmee geef ik ze een extra belevenis en krijg je de wow-facor! Op die manier gaan je klanten je ook onthouden’’.

2 Alleen maar geld

‘‘We ondernemen allemaal om geld te verdienen, maar sociaal ondernemerschap is tegenwoordig erg belangrijk. Je missie moet gericht zijn op het verdienen van geld, maar ook iets goeds doen voor de planeet. Wanneer je dit goed doet, wek je interesse en goodwill op. Dat is echt iets van deze tijd,’’ vertelt Laurens.

3 Financiën niet op orde hebben

‘‘Uiteindelijk draait alles om de cijfers. Het is niet het leukste om te doen, maar het is heel belangrijk om in de juiste financiële mensen te investeren. Zoek naar het allerbeste en neem geen genoegen met minder.’’

4 Niet breder durven denken

‘‘Als startende ondernemer adviseer ik om direct de grens over te gaan. We leven in een global connected world, dus als een product hier succesvol is, dan werkt dit ook aan de andere kant van de wereld. Durf internationaal te denken.’’

5 Afhankelijk zijn van je klant

‘Hiermee kun je flink de mist ingaan’’, vertelt Jorn. ‘‘Wanneer je voor 80% bouwt op een bepaalde klant, kan je bedrijf makkelijk kopje onder gaan wanneer deze relatie wordt verbroken. Zorg dat je zo min mogelijk afhankelijk bent.’’

6 Samenwerken vanuit vriendschap

‘‘Ik ken veel mensen die besluiten samen te gaan werken op basis van vriendschap. Zij hebben een persoonlijke klik, maar vaak geen zakelijke klik. Een vriendschap is belangrijk, maar niet per se ideaal voor een samenwerking. Ga opzoek naar partners buiten je eigen netwerk, bijvoorbeeld tijdens netwerkborrels.

Meer weten over netwerken?

Schrijf je gratis in voor onze Academy
2017-05-19T07:58:50+00:00