Het bereiken van de juiste doelgroep is voor iedere onderneming van groot belang. Dit zijn de mensen die uiteindelijk jouw product moeten kopen. Niet ieder product wordt een succes. Wanneer er geen vraag naar een bepaald product is, zal een goede verkoop uitblijven. Zorg er daarom voor dat je weet waar de behoeftes van jouw potentiële klanten ligt, zodat jouw product of dienst daarop kan worden aangepast. Lees in het volledige artikel meer hierover.

Specificeren

Het selecteren van de doelgroep wordt ook wel marktsegmentatie genoemd. Je deelt de markt op in duidelijke groepen. Mannen of vrouwen? Jongeren of ouderen? Mensen uit Amsterdam of het hele land? Segmenteren is een belangrijk onderdeel van het marketingplan. Denk hierbij aan zaken als opleiding, woonplaats, leeftijd en sociaal-economische achtergrond.

Schrijf je in voor de academy!

Segmenteer de markt

Vervolgens bepaal je per stap welk resultaat je wilt bereiken en wie je daarbij nodig hebt. Zo weet je op tijd of je op zoek moet naar extra freelancers of partners. Daarnaast maak je ook een inventarisatie van de middelen die nodig zijn.

Dierenpark Apenheul maakt bijvoorbeeld gebruik van een slim camera-sensorsysteem om de gorilla’s in het park te volgen. Voor de eerste stappen zoals de levering en de installatie van de camera’s, is er een lokale mkb’er aangehaakt. Daarnaast moet er snel geschakeld kunnen worden tussen de camera’s, waarvoor een specialist is aangehaakt voor de aanleg van glasvezelinternet. Deze werkt samen met de technisch expert van het park.

Maak een klantenanalyse

Je vergroot het inzicht in de doelgroep door een klantenanalyse te maken. Zo ontdek je wie jouw potentiële klanten zijn en hoe je deze kunt bereiken. Beantwoord bij het maken van de analyse vragen als: wie zijn mijn potentiële klanten? Welke behoeften hebben ze? En hoe trouw zijn zij aan mijn product of dienst?

Doe marktonderzoek

Het marketingplan en marktonderzoek zijn belangrijke onderdelen voor het bepalen van je doelgroep. Je kunt het marktonderzoek zo uitgebreid doen als je zelf wilt. Zo kun je ervoor kiezen om een professioneel bureau in te huren, of om stel je zelf enquêtes op te stellen. Dit is een stuk goedkoper en is vaak net zo effectief. Door middel van enquêtes kom je in contact met potentiële klanten en ontdek je aan welke producten er behoefte is.

Wijk niet te veel af

Uiteindelijk is het van belang om zo precies mogelijk uit te zoeken of er bij de doelgroep voldoende vraag is naar jouw product of dienst. Kijk daarbij ook naar de behoeften van de doelgroep. Dit zorgt ervoor dat je sneller een keuze kunt maken wat betreft het uurtarief en de kostprijs. Als je deze stappen volgt kun je een concrete doelgroep vaststellen. Richt je daarnaast ook op de omschrijving van jouw bedrijf en product. Een te algemene beschrijving blijft een veel gemaakte fout.

Schrijf je in voor de academy!

Problemen

Tenslotte is het verstandig om je bewust te zijn van eventuele valkuilen. Het kan gebeuren dat stap 3 niet op tijd af is, maar is het ook mogelijk om later aan stap 4 te beginnen? Heb je voldoende budget als het project pas een jaar later af is? Deze vragen helpen je om op tijd alternatieven te bedenken.