• Welke regels gelden voor mijn bedrijf?

Welke regels gelden voor mijn bedrijf?

Bij het starten van een bedrijf moet je ergens beginnen, maar waar? Daarnaast kan je te maken krijgen met allerlei regels voor brandveiligheid, vergunningen en bedrijfshulpverlening. Maar met welke regels moet je nu precies rekening houden?

Een checklist om mee te beginnen:

– Maak een businessplan;

– Kies je rechtsvorm;

– Regel een bedrijfspand;

– Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel;

– Meld je aan bij de Belastingdienst;

– Maak je administratie in orde;

– Regel verzekeringen en bankzaken;

– Vraag vergunningen aan;

– Ga op zoek naar personeel.

Wil jij met jouw start-up echt groeien op alle bovenstaande thema’s? Dan gaat dat niet over één nacht ijs! Schrijf je dus gratis in voor de Academy, zodat wij je stapsgewijs kunnen helpen met al deze punten!

Schrijf je in voor de Academy!

Welke vergunningen moet ik aanvragen?

Als ondernemer kun je in aanraking komen met een drank- en horecavergunning, een bouwvergunning en een milieuvergunning. Een bedrijf dat milieutechnisch erg klein is, heeft geen vergunning nodig. In de meeste gevallen is een melding bij de gemeente genoeg. Dit zijn bedrijven als:

– textielreinigingsbedrijven;
– detailhandel- en ambachtsbedrijven;
– horeca, sport en recreatie;
– bouw- en houtbedrijven;
– voorzieningen en installaties;
– opslag- en transportbedrijven.

Wanneer er sprake is van grotere risico’s, zoals aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, dan is een gebruiksvergunning nodig. Wil je meer de diepte in over deze vergunningen? Lees dan snel dit artikel op MKB Servicedesk.

Brandveiligheid

Voorschriften over brandveiligheid staan in het bouwbesluit 2012. Dit is een verzameling van bouwtechnische voorschriften waar alle bouwwerken in Nederland aan moeten voldoen.

Bedrijfshulpverlening

Ieder bedrijf is verplicht om altijd een BHV-er aanwezig te hebben. Wanneer dit niet zo is riskeer je een boete van de ARBO. Voor bedrijven waar minder dan vijftien mensen in dienst zijn, moet er minimaal één BHV-er aanwezig zijn. Voor grotere bedrijven geldt dat er voor iedere 50 medewerkers een BHV-er moet zijn.
Een bedrijfshulpverlener (BHV-er) is een persoon binnen een bedrijf die de volgende taken uit kan voeren:

– Eerste hulp bij ongevallen;
– Brand bestrijden;
– Werknemers evacueren in noodsituaties;
– Communicatie met hulpverleningsorganisaties;

Muziek

Als je in je bedrijf muziek draait of video’s toont, moet je hiervoor geld afdragen aan een aantal instanties. Dit zijn Buma/Stemra, Sena en VIDEMA. Zodra meerdere mensen de muziek kunnen horen is er al sprake van openbaarmaking. Zowel winkels en kantoren moeten een vergoeding betalen aan Buma/Stemra, maar de tarieven verschillen. In een winkel zullen namelijk meer mensen de muziek kunnen horen dan in een kantoor.

Zijn de regels nu helemaal duidelijk en ben je er klaar voor om van jouw onderneming echt een groot succes te maken? Schrijf je dan gratis in voor de Academy om jouw kans van slagen te vergroten!

Schrijf je in voor de academy!
2017-05-19T07:58:45+00:00

Laat een reactie achter