Het ene bedrijfsplan is het andere niet. Er zijn verschillende soorten met allemaal een eigen insteek. De meest voorkomende vormen op een rijtje.

Het ondernemersplan

Een ondernemersplan is onmisbaar voor elke starter. Je schrijft het als je je bedrijf nog aan het opzetten bent en op zoek bent naar investeerders. In een ondernemersplan horen een beschrijving van je bedrijf, een analyse van de markt en een financiële analyse.

Concurrentie-analyse

In een concurrentie-analyse maak je een overzicht van de sterke en zwakke punten van jouw belangrijkste concurrenten. Je maakt deze analyse wanneer je een overzicht wilt hebben van je concurrentie. Zo krijg je meer zicht op hoe je je kunt onderscheiden in de markt.

Marktonderzoek

Om goed op de hoogte te zijn van wat jouw doelgroep verlangt en verwacht, is het belangrijk om een marktonderzoek te doen. Zo krijg je informatie over hoe tevreden je klanten zijn, waar nog kansen liggen en waar je nieuwe klanten kunt vinden. Een marktonderzoek is geschikt voor iedereen die meer wil leren over zijn markt. Als je niet weet wat je klant wil van jouw product, zul je veel kansen laten liggen.

Er zijn twee soorten marktonderzoek: kwantitatief en kwalitatief. Bij kwantitatief marktonderzoek krijg je alleen maar cijfers over je markt. Bij kwalitatief marktonderzoek krijg je juist informatie over het ‘hoe’ en ‘waarom’ achter deze cijfers.

Haalbaarheidsanalyse

Met een haalbaarheidsanalyse onderzoek je of jouw doelen haalbaar zijn. Dit is nuttig voor starters, zo loop je namelijk minder risico dat je onverwachts te weinig verkoopt. In de analyse bekijk je onder andere of de productie uitvoerbaar is.

Heb je hulp nodig om je doelen haalbaar te maken?

Schrijf je in voor de Academy!

Marketingplan

In een marketingplan staat hoe je jouw klanten zo ver krijgt om jouw producten te kopen. Je beschrijft de middelen die je daar voor gebruikt in de marketingmix. Deze wordt ingevuld aan de hand van vijf p’s: product, prijs, promotie, plaats en people(mensen).

Het direct marketingplan

In dit plan maak je een strategie om je klant direct te benaderen. Het verschil tussen ‘gewone’ marketing en direct marketing is direct marketing op één klant per keer persoonlijk gericht is. ‘Gewone’ marketing is op je hele doelgroep tegelijk gericht. Een direct marketingplan is dus heel specifiek en daarom maak je er een apart plan voor. Je beschrijft hoe je met verschillende soorten kanalen (bijvoorbeeld advertenties en telefonische verkoop) meer gaat verkopen en hoeveel omzet je hoopt daarmee te halen.

Communicatieplan

Naast direct contact leggen met je klanten, moet je ook denken aan de manier waarop je de media benaderd. Er zijn verschillende manieren om je product te promoten, gebruik je televisie, de lokale krant of toch alleen Facebook?

Meer weten over hoe je klanten benadert?

Schrijf je in voor de Academy!

Strategie voor e-commerce

Tegenwoordig kopen steeds meer mensen hun producten via internet. In 2014 was er een stijging van 23,5 procent in het aantal bedrijven die naast de winkel ook online zijn gaan verkopen (CBS). Op internet kun je zowel producten verkopen in je eigen webshop, als adverteren op verschillende websites zoals bol.com of marktplaats.nl.