• Waarom voegen persona's waarde toe?

Waarom persona’s waarde toevoegen

Persona’s zijn een fijn hulpmiddel om de doelgroep zo goed mogelijk te specificeren. Je stelt fictieve representatieve klantprofielen op, waardoor je klanten als het ware tot leven brengt.

De ijkpersoon

In de tijdschriftenwereld worden persona’s ook wel een ‘ijkpersoon’ genoemd. Zo richt een vrouwenblad zich op vijftigjarige Joke, moeder van twee volwassen kinderen. Joke fietst graag en houdt ook van wandelen en koffie drinken met vrienden en familie. Zij leeft volgens: ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Haar bijna gepensioneerde man Jan is ambtenaar.

Ieder artikel wordt geschreven voor Joke. Dit betekent dat het tijdschrift niet schrijft over de nieuwste clubs in Amsterdam, maar eerder over elektrische fietsen of een verhaal over mantelzorg. Als je goed oplet kom je overal persona’s tegen. Van de tijdschriftenwereld tot aan de politiek. Denk aan Henk en Ingrid van de PVV en de hardwerkende Nederlander van de VVD. Lees meer over ijkpersonen in het uitgebreide artikel op Ik ga starten.

Schrijf je in voor de academy!

Onderzoek

Het doel van persona’s is dat jij je doelgroep begrijpt. Hiervoor moet je veel informatie vergaren. Het is daarom een goed idee om met vrienden of collega’s te gaan brainstormen. Kijk wel uit dat je jouw papieren werkelijkheid niet naar eigen wens manipuleert. De kans bestaat dat jij jezelf en je omgeving als referentiepunt neemt, maar de doelgroep kan hiervan verschillen.

Segmenteren

Persona’s kunnen ook worden toegepast in een onderneming. Om een product of dienst succesvol te maken, moet eerst de kerndoelgroep worden bepaald. Dit zijn de mensen die in de toekomst jouw product gaan kopen. Je kunt nog zo’n goed product hebben ontwikkeld, je moet wel weten of er een markt voor is.

Door middel van het segmenteren van de markt kun je een kerndoelgroep bepalen. Deel de markt op in duidelijke groepen, waarin je inzichtelijk maakt voor wie je jouw producten maakt. Richt jij je op mannen of vrouwen? Zakelijk of particulier? Regionaal of landelijk? Maak keuzes, want een product heeft niet voor iedereen een toegevoegde waarde. Meer weten over segmenteren?

Tastbare klant

Als je dit allemaal hebt gedaan wordt het echt leuk. Je kunt aan de slag met het creëren van persona’s en zo je doelgroep tot leven brengen. Aan de hand van jouw persona’s weet jij straks min of meer hoe jouw doelgroep denkt en handelt. Bij voorkeur maak je twee of drie verschillende persona’s.

Zet eerst alle kenmerken van op een rijtje. Kijk hierbij verder dan de algemene kenmerken als naam en leeftijd, maar kruip echt in de huid van jouw persona. Dit is de manier om zijn (koop)gedrag te ontdekken. Maak ook duidelijk welke keuzes je klant maakt, wat hij doet in zijn vrije tijd, wat zijn behoeften zijn, welke auto hij rijdt en wat zijn wensen zijn.

Breng alles in kaart en maak het af met een foto om je klant een gezicht te geven. Jouw persona’s kun je gebruiken als uitgangspunt voor alle zakelijke activiteiten. Iedere beslissing die je neemt, doe je nu vanuit deze persona’s.

Wat je niet moet doen

Het kan ook gebeuren dat je sociaal wenselijke antwoorden geeft op je eigen vragen: ‘De klant is rijk genoeg en betaalt vast wel tweehonderd euro voor mijn horloge’. Het is verstandiger om binnen de doelgroep rond te vragen wat zij voor het horloge over hebben. Een persona is pas compleet als je het totaalplaatje hebt geschetst. Wie zijn jouw kopers, wat willen ze bereiken, hoe denken ze en waar en hoe kopen ze jouw product?

Meer leren over succesvol starten?

Schrijf je in voor de academy!

Problemen

Tenslotte is het verstandig om je bewust te zijn van eventuele valkuilen. Het kan gebeuren dat stap 3 niet op tijd af is, maar is het ook mogelijk om later aan stap 4 te beginnen? Heb je voldoende budget als het project pas een jaar later af is? Deze vragen helpen je om op tijd alternatieven te bedenken.

2017-05-19T07:58:44+00:00