• Bakkerij Hartog

Storytelling, hoe doe je dat?

Een goed bedrijfsverhaal is authentiek, duurzaam en verbindend. Je geeft je bedrijf een menselijk gezicht, waardoor klanten zich met je bedrijf gaan identificeren. Zo’n positief imago kan ervoor zorgen dat je meer producten of diensten verkoopt. Uit onderzoek is gebleken dat storytelling veel effectiever is dan traditionele communicatievormen, zoals reclame. (Bron: Onderzoek door de Swedish School of Economics and Business Administration, 2005).

Goed voorbeeld doet volgen

Een voorbeeld van storytelling is het bedrijfsverhaal van bakkerij Hartog. Op de website van Bakkerij Hartog is de hele geschiedenis van de bakkerij te lezen. Bakkerij Hartog is namelijk een familiebedrijf met een verhaal. Eind 1800 bakte Aagje Hartog haar eigen brood in het dorpje Aartswoud in West-Friesland. Toen de familie Hartog bezoek kreeg uit Amsterdam, vonden die kennissen het brood zo lekker dat ze Aagje overhaalden om brood te gaan verkopen in de hoofdstad. De combinatie van tekst en een documentaire op de website, vertelt het volledige verhaal achter de bakkerij.

Hoe schrijf ik een bedrijfsverhaal?

Een bedrijfsverhaal heeft een kop en een staart, alles daartussen kun je zelf invullen. Ga geen delen verzinnen, een bedrijfsverhaal moet authentiek zijn. Je kunt wel een bureau inschakelen om je verhaal meer vorm te geven. Fred Tiggelman, eigenaar van Hartog, vertelt: “Alle ideeën komen van mij af, ik bedenk ze en schakel dan derden in om de uitvoering professioneler te maken.”

Een mogelijke opbouw om een verhaal te vertellen is die van Joseph Campbell uit het boek ‘The Hero with a Thousand Faces’:

1. De opening
In dit deel van het verhaal introduceer je de hoofdpersoon en de beginsituatie. Een hoofdpersoon wordt in storytelling-termen ook wel de held genoemd. Let op, een held hoeft niet per se heldendaden te verrichten. Iemand met veel tegenslag in zijn leven die later toch succesvol wordt, kan ook een held zijn. Als oprichter kun je jezelf hier als held inzetten.
De held heeft een doel in zijn leven en besluit dit doel te achtervolgen.

2.Het conflict
Vervolgens krijgt de held te maken met tegenslagen/uitdagingen. Het lijkt allemaal niet meer te gaan lukken.

3. Het keerpunt
Op het keerpunt herpakt de held zich en herinnert zich zijn doel weer. Hij hervindt zijn passie en overwint de tegenslagen. De toekomst ziet er weer zonnig uit.

4. Het bedrijf zoals het nu is
In het laatste deel van het verhaal wordt een koppeling gemaakt naar het heden. Er wordt verteld hoe de held na een moeilijke tijd het huidige bedrijf heeft opgericht. Hij heeft geleerd van alles wat op zijn pad is gekomen.

Zo’n verhaal is een manier om te vertellen waarom je bedrijf bestaat en wat je missie is. Formuleer geen zakelijke missie, benadruk liever je maatschappelijke doelstellingen. Tiggelman vertelt: “Met ons bedrijfsverhaal kunnen we alles motiveren wat we doen. Omdat onze visie direct doorklinkt in het verhaal kunnen we hier altijd op terug vallen.”

Storytelling voor je eigen medewerkers

Vertel je verhaal niet alleen aan je klanten. Een belangrijk onderdeel van storytelling is dat je je personeel inspireert. Als dit je lukt, zullen je werknemers het bedrijfsverhaal van binnenuit ondersteunen. Met storytelling kun je je eigen mensen motiveren om mee te denken. Tiggelman vertelt: “We hadden helemaal niet verwacht dat ze zo geïnspireerd zouden raken. Door verhalen te vertellen hebben we een veel meer betrokken groep, iedereen voegt iets toe. Onze jongste werknemer is 15 en de oudste is 92. De jongste draagt bijvoorbeeld ideeën aan over automatisering, de oudste is de oud-eigenaar, hij draait met al zijn ervaring nog steeds mee in de bakkerij.”

Schrijf je in voor de academy!
2017-05-19T07:58:48+00:00