Een eigen bedrijf beginnen is niet niks. Er komt in korte tijd zo veel op je af dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Een aantal belangrijke aandachtspunten op een rijtje!

Onderschat niet de waarde van een goed uitgewerkt bedrijfsplan. Je gebruikt zo’n plan om investeerders aan te trekken voor startkapitaal. Het is ook een handige manier de om kansen en risico’s van je zaak in kaart te brengen.

Kies je rechtsvorm

Voor elke soort onderneming bestaat er een passende rechtsvorm. Is jouw bedrijf meer een eenmansbedrijf, vennootschap onder firma (vof) of toch een besloten vennootschap (bv)? Verdiep je hier goed in, de kosten voor het later wijzigen van de rechtsvorm kunnen hoog oplopen.

Advies nodig over de verschillende rechtsvormen?

Schrijf je gratis in voor de Academy!

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Praktisch elke ondernemer of rechtspersoon moet zich laten inschrijven in het handelsregister. Jij dus ook! Start je een eenmanszaak, vof, commanditaire vennootschap (cv) of maatschap? Dan kun je persoonlijk langs bij de Kamer van Koophandel. Als je als rechtspersoon start (bijvoorbeeld met een bv of stichting), zal je inschrijving waarschijnlijk door je notaris worden geregeld. Heb je die niet? Ga dan gewoon zelf langs.

Belastingzaken

Als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, hoef je je niet daarna ook bij de belastingdienst aan te melden. Er zijn wel andere belastingzaken om te regelen. Als je een eenmanszaak, VOF, CV of maatschap opricht en je graag direct een btw-nummer wilt krijgen, kun je dit van te voren aanvragen op de website van de belastingdienst.

Ben je zzp’er? Dan kan het nuttig zijn om een VAR verklaring aan te vragen. Een VAR-verklaring geeft zekerheid aan jouw opdrachtgever dat je zelfstandige bent. Let op: begin 2016 zal de VAR waarschijnlijk vervangen worden door wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties.

Een zakelijke rekening

Na je inschrijving in het handelsregister en het regelen van je belastingzaken, is het tijd voor een zakelijke rekening. Zo houdt je je zakelijke uitgaven gescheiden van je privé-uitgaven.

Zet je administratie op

Grote kans dat je tegen dit onderdeel het meeste op ziet. Toch is een goed geordende administratie essentieel voor een gezond bedrijf. Ben je zelf niet zo goed met cijfers? Dan kun je je administratie ook uitbesteden aan bijvoorbeeld een boekhouder. Je kunt ook afspreken met een financieel adviseur om te controleren of je alles op orde hebt.

Lees hier meer over aandachtspunten voor starters

Ga online

Tegenwoordig is het ondenkbaar om te starten zonder een website op te zetten. Deze kun je promoten op social media als Facebook en Twitter. Je kunt je website zelf maken met bijvoorbeeld WordPress of Joomla. Als je zelf niet zo technisch aangelegd bent, of wilt weten hoe je website het beste door Google gevonden wordt, kun je je website natuurlijk ook door een professional laten ontwerpen.

Meer leren over online?

Schrijf je gratis in voor de Academy!

Vind klanten

Als starter is het belangrijk om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar klanten. Zonder klanten heb je namelijk geen inkomsten. Een manier om meer klanten te bereiken is door je netwerk te vergroten. Ga eens naar een netwerkborrel!

Een bedrijfspand

Je hebt natuurlijk ook een plek nodig om te werken. Begin je een bedrijf aan huis, of huur/koop je een bedrijfspand? Om een bedrijf aan huis te mogen beginnen moet je aan verschillende voorwaarden voldoen. Zo mag bijvoorbeeld maar dertig procent van je woning gebruikt worden voor werk. Neem contact op met je gemeente voor de plaatselijke regels voor bedrijven aan huis.

Zorg ook dat je je verzekeringen op orde hebt. Een privé-inboedelverzekering geldt namelijk niet voor je werkruimte.