Een Business Model Canvas is een hulpmiddel om jouw bedrijfsplan te ontwikkelen. Je kunt er businessmodellen mee ontwerpen, analyseren en beschrijven. De negen stappen op een rij.

Een Business Model Canvas is een bedrijfsmodel met negen bouwstenen. De bedenker is de Zwitserse schrijver en ondernemer Alex Osterwalder, die er met professor Yves Pigneur een boek over schreef: Business Model Generatie. Het model bestaat uit negen bouwstenen:

1. Doelgroep

Begin met het bepalen van de doelgroep. Het is belangrijk om te weten voor wie je product bedoeld is. Denk bijvoorbeeld aan geslacht, inkomen, leeftijd en opleiding. Als je weet wat je doelgroep nodig heeft, kun je je product hierop aanpassen. Als je een grote groep klanten hebt, kan het handig zijn om te onderzoeken wat voor subgroepen er in deze groep te onderscheiden zijn.

2. Klantrelaties

Investeer in een relatie met je klanten. Als je een goede band opbouwt met je klanten, blijven ze je eerder trouw.  Laat zien dat jij meer om hun mening geeft dan je concurrent! Dat kan door ze gewoon eens op te bellen, een persoonlijk mailtje te sturen of speciale extra’s aan te bieden voor trouwe klanten.

Leer beter communiceren met je doelgroep!

meld je aan voor de Academy!

3. Kanalen

Via welk medium communiceer je met je doelgroep? Op welke manier praat je met ze, welke ‘tone-of-voice’ gebruik je? Deze dingen beschrijf je in het derde onderdeel van het Business Model Canvas. Combineer online en offline kanalen om zo veel mogelijk klanten te bereiken. Gebruik contentmarketing om relevante content te verspreiden onder je doelgroep.

4. Toegevoegde waarde

Hier vertel je wat jouw product voor toegevoegde waarde heeft voor je doelgroep. Je product moet niet alleen functioneel zijn, maar ook beter dan dat van de concurrentie. Probeer dus uit te zoeken wat jouw doelgroep wil. Is er een probleem dat je kunt oplossen voor je klant?

5. Kernactiviteiten

Wat zijn de kernactiviteiten van jouw bedrijf waarmee je de toegevoegde waarde voor je product creëert? Schrijf in dit onderdeel op hoe je de kwaliteit van je product verhoogt. Wees daarnaast servicegericht en focus op het binden van bestaande en nieuwe klanten.

6. Belangrijkste bedrijfshulpmiddelen

In dit vak beschrijf je alle middelen waarmee je deze kernactiviteiten uitvoert. Dit zijn bijvoorbeeld fysieke middelen (zoals bedrijfsapparatuur), intellectuele middelen (zoals een patent) en menselijke middelen (zoals personeel).

Lees hier meer over het Business Model Canvas.

7. Partners

Het is als startende ondernemer vaak slim om samen te werken met andere ondernemers, in plaats van de concurrentie met hen aan te gaan. Samen bereik je meer dan alleen. Beschrijf in dit deel van het model dus welke mogelijke partners interessant voor jou zijn. Denk hierbij aan bedrijven met een expertise die nuttig kan zijn voor jouw onderneming. Begin je bijvoorbeeld een koffiezaak, dan is een partnership met een banketbakker handig!

8. Verdienmodel

Omschrijf hier waar je inkomsten precies vandaan komen. Kijk niet alleen naar waar je inkomstenstromen nu zitten. Het is belangrijk om ook na te denken over je in de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel omzet je nodig gaat hebben om winst te gaan boeken.

9. Kosten structuur

Als je alle andere blokken hebt ingevuld, is het relatief makkelijk om te bepalen wat voor kostenposten er zijn. Welke kosten zijn vast (bijv. de huur van je pand) en welke zijn variabel (bijv. inpakpapier)? Je kunt ook kijken waar eventueel bezuinigt kan worden.

Een Business Model Canvas is de ideale manier om je ondernemersplan nog eens na te lopen. Je kunt zo gemakkelijk controleren of je redenering wel klopt.

Meer leren over hoe je een business model canvas maakt?

Meld je aan bij de Acedemy!