• Floris Venneman Het nieuwe ondernemingsplan: kort en krachtig

Het nieuwe ondernemingsplan: kort en krachtig

Denk je bij het woord ondernemingsplan aan een dik pak papier? Het kan ook anders! 6 tips van Floris Venneman, expert op het gebied van business development en marketing.

1. Schrijven is niet je prioriteit

Een ondernemingsplan is nuttig, maar het is nog veel nuttiger om de juiste mensen te leren kennen en de markt te verkennen. Leer investeerders en klanten beter kennen door middel van netwerken, zo wordt je een bekend gezicht en wordt je succesvoller. Hoe doe je dat dan? Netwerken? Onderzoek?

2. Vind je passie

Bedenk goed waarom je bent begonnen met ondernemen. Zet voor jezelf op een rijtje waarom juist jouw bedrijf bestaansrecht heeft. Ga op zoek naar je drijfveren, dit is je basis.

Schrijf je in voor de academy!

3. Communiceer je toegevoegde waarde

Met je waardepositie vertel je je klant precies wat jouw product zo nuttig maakt. Hoe maak je zijn leven makkelijker en beter? Het kan nuttig zijn om in gesprek te gaan met mensen uit je doelgroep om te onderzoeken of het beeld wat je hierover hebt juist is.

4. Ken je doelgroep

Probeer selectief te zijn in het kiezen van je doelgroep. Beperk jezelf tot maximaal vier klantsegmenten. “Je kunt immers niet voor iedereen van toegevoegde waarde zijn”, aldus Floris Venneman. Beschrijf je verschillende typen klanten aan de hand van ijkpersonen. Dit zijn een soort karakterschetsen. Hang deze op in je kantoor om altijd een helder beeld voor je te hebben van je doelgroep.

5. Stel duidelijke doelen

Om succesvol te zijn is het belangrijk om heldere doelen te stellen. Niet alleen twee of drie doelstellingen op het financiële vlak, maar ook op het gebied van klantbereik, klanttevredenheid en bijvoorbeeld bezoekersaantallen op je website. Doelen zijn heel persoonlijk, zorg er voor dat je doelen bedenkt die relevant zijn voor jou.

6. De final touch

Met de bovenstaande tips maak je een opzet voor je ondernemersplan van ongeveer één a twee pagina’s. Er zullen wel nog een hoop aanpassingen komen, je bedrijfsplan zal scherper worden met de tijd. “Een ondernemingsplan overleeft maar zelden het eerste contact met de klant.”
Lees ook de column van Floris Venneman.

Schrijf je in voor de academy!
2017-05-19T07:58:47+00:00