• 10 richtlijnen voor je businessplan

Help, hoe maak ik een bedrijfsplan?

Als startende ondernemer kun je niet wachten om aan nieuwe opdrachten te beginnen. Het laatste waar je dan op zit te wachten is veel tijd kwijt zijn aan een bedrijfsplan. 10 stappen om je op weg te helpen.

1. Bepaal het doel van je onderneming

Formuleer kort maar krachtig wat je wil bereiken met je bedrijf. Probeer in een paar zinnen te omschrijven waarom je je bedrijf hebt opgezet, op welke doelgroep je je richt en wat je wil bereiken. Gebruik dit als uitgangspunt voor je hele bedrijfsplan. Maak het concreet: banken en investeerders hebben weinig tijd, dus twintig pagina’s is ideaal.

2. Schets het probleem

Beschrijf vervolgens de problemen waar je toekomstige klanten en opdrachtgevers mee te maken hebben. Zorg er wel voor dat je deze beweringen onderbouwt met feiten, deze vind je bijvoorbeeld bij Cijfers en Trends.

Schrijf je in voor de academy!

3. Vind een oplossing voor het probleem

Nu je het probleem hebt geschetst is het tijd voor een oplossing. Zorg dat je een goede oplossing hebt die financieel gezien haalbaar is. Wees niet bang om knelpunten te benoemen, én hoe je die gaat omzeilen.

4. Waarom juist nu?

Op dit punt moet je je lezer overtuigen dat juist nu het moment is om jouw bedrijf op te richten. Onderbouw dit met feiten over recente ontwikkelingen uit jouw regio en branche.

5. Voeg resultaten van een marktonderzoek toe

Als starter is het belangrijk om precies te weten hoe de markt er op dit moment uit ziet. Overtuig de klant dat jouw product toegevoegde waarde heeft. Een marketingplan kan ook helpen om meer inzicht te krijgen in de markt. Hiermee kun je een duidelijk profiel maken van je doelgroep.

6. Beschrijf je concurrentie

Maak een overzicht van de concurrentie in jouw regio. Voeg toe wat jij anders (beter) gaat doen dan zij, wat jouw product uniek maakt (unique selling point).

7. Wat is je product?

Wat voor product of dienst bied je aan? Beschrijf ook stap voor stap wat kosten zijn voor het eindproduct. Als je zelf producten wilt gaan produceren, exporteren of importeren, zet je hier de benodigde processen uiteen. Lees meer hierover in dit artikel.

8. Stel je bedrijfsmodel op

Een bedrijfsmodel is bedoeld om een inschatting te maken van de verwachte omzet, prijs, potentiële klanten en de maximale omvang van de opdracht of klus die je kunt aannemen. Hier benoem je ook het verkoopmodel.

9. Stel je team voor

Als zzp’er ben jij natuurlijk de enige die je hier voorstelt. Als je mensen in dienst hebt, is dit een ander verhaal. Maak dan duidelijk wie de oprichters zijn en wie verantwoordelijk zijn voor de bedrijfsvoering. Als er een directie of raad van bestuur is, vergeet deze dan niet te noemen.

10. De financiën

Denk als laatste ook aan geldzaken. Maak een realistische inschatting van de kasstroom, een winst-en-verliesrekening en de balans. Vertel ook wat je de potentiële investeerder op financieel gebied te bieden hebt. Wanneer denk je je break-even punt te bereiken en wat zijn je doelen?

Schrijf je in voor de academy!
2017-05-19T07:58:46+00:00