• Karl Raats

De passieterreur

Goed ondernemerschap moet gemarineerd en gelardeerd zijn met pure passie. Toch? Want wie faalt om van de daken te schreeuwen hoe passioneel ‘ie is over zijn producten, medewerkers en klanten, loopt het gevaar door niemand au sérieux te worden genomen. Serieus? Mag ik heel even passioneel over mijn nek gaan alsjeblieft? Want trop is teveel, klinkt dat in het schoon Vlaams.

‘Passie’ is voor luilakken

Duik eens je LinkedIn-connecties in. In dichte drommen komen ze voorbij gemarcheerd: passionele IT’ers, passionele zorgverleners, passionele communicatie-adviseurs… Gaan ze zich daarmee onderscheiden, met het vermogen tot copy/paste van een nietszeggend bijvoeglijk naamwoord?

En het wordt nog erger. De ene organisatie na de andere verheft ‘passie’ tot kernwaarde. Dan stelt zo’n goedbedoelende leidinggevende de vraag of we passie belangrijk vinden. Tuurlijk vinden we dat. Het tegendeel beweren zou bizar zijn. En hupsakee, plots staat ‘passie’ hoog in het vaandel geborduurd. (Tussen de klant centraal stellen en goed communiceren.)

Natuurlijk vindt iedereen dat belangrijk, maar dat wil daarom niet zeggen dat ook maar één iemand weet wat het in de praktijk betekent, laat staan ernaar handelt.  Dus maak die kritische noten en doe de volgende test! ‘Passie’ en gelijksoortige uitspraken hebben pas waarde als je het tegenovergestelde van je concurrenten kan beweren:

‘Wij zijn innoverend!’

‘Oh ja? En de concurrentie leeft nog in 1850?’

‘Nee, eigenlijk doen ze best spannende dingen!’

OK: weg met de term ‘innoverend’.

‘Maar wij vinden duurzaamheid belangrijk!’

‘Oh ja? En onze concurrentie zijn de slechtste leerling in de klas wat dat betreft?’

‘Nou, nee, we hebben net nog een casus van ze bestudeerd. Knap werk!’

OK, weg met de term ‘duurzaamheid’.

‘Maar wacht, wij zijn wel eeerrug gepassioneerd…’

‘Oh ja…’

Jezelf (op LinkedIn) en/of je onderneming ‘passie’ toedichten, is wellicht de woordkeuze van een luilak die niet eens de moeite heeft genomen om die bewering – en zichzelf – in vraag te stellen. En daarmee bewijst ie het tegenovergestelde van wat de term ‘passie’ had moeten claimen.

Hoe zit dat bij jou?

Passie is geen voorwaarde, het is een gevolg

Had je deze quote ook al voorbij zien zoeven? “When we work hard on something we believe in, it’s called passion. When we work hard on something we don’t believe in, it’s called stress.” (Simon Sinek)

Tenenkrullend! Kijk, jij weet als geen ander dat jouw droom, jouw wens, jouw aspiratie – datgene waar jij met hart en ziel in gelooft – zowel je grootste bron van energie is alsook je grootste leverancier van slapeloze nachten, gierende zenuwen, bijna paniekaanvallen, tonnen twijfel en karrenvrachten shit!

Superondernemer

Wat ik merk is dat goeie (startende) ondernemers zichzelf niet als volwaardig aanzien, omdat ze niet voldoen aan het beeld van de superondernemer. Je weet wel: immuun aan stress, on-top-of-everything, onverzettelijke rots in de branding, passioneel in alles wat hij/zij doet. Wat. Een. Ontzettende. Onzin!

Dit ideaalbeeld is voor (startende) ondernemers wat een anorexia is voor een pubermeisje met volstrekt normale proporties: onrealistisch, nefast voor het zelfbeeld en gezonde groei.

Passie volgt vanzelf

Passie is geen voorwaarde om jezelf een oké ondernemer te vinden. Passie is evenmin een voorwaarde om uit te blinken. Passie is het gevolg van die dingen doen die je graag en goed doet, en waar jij als ondernemer de juiste randvoorwaarden voor creëert en bewaakt. Dát is je focus! Passie, échte passie, volgt vanzelf.

Laat passie spreken uit wat je doet en hoe je het doet. Hoe meer je het van de daken schreeuwt, hoe ongeloofwaardiger het wordt. Laat het me zo stellen. In welke relatie wil jij belanden? Iedere dag te horen krijgen hoeveel je partner van je houdt, of iedere dag groeien, apart en samen. Beminnen en bemind worden. Voelen en beleven wat liefde tussen jullie beiden mogelijk maakt, wanneer het goed gaat, en nog meer wanneer het leven niet mee zit.

Weg met de holle-vaten-passie-terreur!

Passioneel, 😉

Karl  

Meer leren over passie, focus en drijfveren?

Schrijf je dan in voor de Academy!

——-

Karl Raats is spreker over, en facilitator van professionele creativiteit. Hij is auteur van Somniyum en werd 2de bij “Spreker v/h jaar” 2014 in Nederland. Meer weten? Volg zijn blogs op The Next Entrepreneur Academy en kom naar zijn Break-out sessie tijdens het TNE Event 2015!

Andere blogs van Karl:

De pi-factor

Website van Karl:

www.karlraats.com

2017-05-19T07:58:41+00:00

Laat een reactie achter