Alles verandert en alles verandert steeds sneller. Hoe ga je jouw onderneming in deze wervelwind van technologische en maatschappelijke veranderingen een stevig fundament geven? En hoe verander je mee met je klant? Door de juiste strategie.

“De klanten begrijpen mijn strategie niet”, verzucht de ondernemer die het niet heeft begrepen. Hij begrijpt de klant niet en zal niet luisteren naar de voorkeuren van de klant. Maar de klant bepaalt zelf, meestal onbewust, via welk kanaal hij oriënteert en koopt. De ondernemer moet juist de klant willen begrijpen om te kunnen bepalen via welke kanalen hij de klant zou kunnen bedienen en steeds weer kan bereiken. En vooral: als je de klant begrijpt, weet je ook waar hij behoefte aan heeft of welke problemen er zijn. Lost jouw product of dienst zijn problemen op?

Bepaal je doelgroep

Alles hangt af van de juiste bepaling van je doelgroep en hun voorkeuren. Dit is niet éénmalig, maar dit moet je steeds opnieuw doen. Gedrag verschilt per doelgroep. Dit bevestigt dat je je als ondernemer niet blind moet staren op een sociaal netwerk of platform, maar op de doelgroep en op de community waarbinnen de klant beweegt. Belangrijk is de demografische verdeling van gebruikers over sociale netwerken. In het kort: hoe ouder, hoe Facebooker. Dus doe niet alles maar kies gericht je social media-kanalen. Besteed het meeste aandacht aan het kanaal waar het grootste deel van je doelgroep zit.

Community-thinking

Met een community doel ik op een groep mensen met een gemeenschappelijke interesse(s). Denk hierbij aan sportverenigingen, hobbyclubs of maatschappelijke (religieuze) organisaties, maar een Whatsappgroep is óók een community. Mensen in een community beïnvloeden elkaar voortdurend op het gebied van behoeften, (online) kanaalgebruik, oriëntatie en (aankoop)gedrag. En juist dít maakt het zo interessant, want als jij de behoefte kunt invullen van een aantal mensen in zo’n community, fungeren zij als ambassadeur voor jouw oplossing en de beste ambassadeur is een tevreden klant die jouw boodschap bevestigt.

Liken, liken en niet kopen!

Je boodschap is de enige weg naar succes. Het is leuk als iemand jouw boodschap ‘liked’, maar daarmee is je product nog niet verkocht. Vergroot je kans op conversie door de juiste follow-up toe te passen om zo de potentiële klant te binden, ná de like. Benut deze kans om bijvoorbeeld een relevante aanbieding te mailen of de klant te verrassen met een persoonlijke boodschap. Bedank hem voor de moeite, dat wordt gewaardeerd.

Vertrouwen is de basis van een goede koop

Tot slot: de beste ondernemer is een ondernemer die het vertrouwen van zijn klanten heeft. Vertrouwen verhoogt loyaliteit en daarmee de gun- en terugkomfactor. Graag wil ik deze column afsluiten met een quote van Keynote speaker en top-20 social media-beïnvloeder Ted Rubin: “Indifference is expensive, hostility is unaffordable. Trust is priceless.”

Wil je meer leren over marketing en strategie?

Schrijf je in voor de academy!

Erik de Deugd
Consultant Point of Sale / m-Commerce Specialist
Rabobank Nederland