Het is de stoutste droom van elke starter: binnen korte tijd mijlenver voor liggen op je concurrentie. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je in elk geval beginnen met een concurrentieanalyse. Hiermee onderzoek je de positie van jouw product op de markt.

Concurrentieanalyse, wat is dat?

Kort gezegd is een concurrentieanalyse een manier om inzicht in de markt te krijgen. Je ziet er de sterke en zwakke punten van je concurrenten mee. En dat kun je in je voordeel gebruiken!

Meld je aan voor de Academy!

Wanneer maak je een concurrentieanalyse?

Het is altijd nuttig om als deel van je ondernemings- of marketingplan een concurrentieanalyse te maken. Zo blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen in de markt, die verandert namelijk continu. Vooral als starter en wanneer je een innovatie wilt doorvoeren, is het nuttig om een concurrentieanalyse te maken.

Hoe stel je een goede concurrentieanalyse op?

  • Focus je op de kenmerken die jouw product uniek maken( usp’s) en vergelijk deze met die van je concurrenten. Zo vind je kansen om jezelf te onderscheiden.
  • Maak een SWOT analyse met sterke en zwakke punten van je concurrenten
  • Zet, als het mogelijk is, ook de bedrijfsvoering en strategie van je concurrenten in de analyse.
  • Bepaal je doelgroep en onderzoek het gedrag van je klanten

Maak vervolgens overzicht van de plus en minpunten van je belangrijkste concurrenten in de vorm van een tabel. Meer uitgebreide informatie weten over de concurrentieanalyse? Lees dan het volledige artikel.

Kan ik zelf een concurrentieanalyse maken?

Ja, dat kan. Veel starters kiezen hiervoor. Houd er wel rekening mee dat een concurrentieanalyse veel werk kost. Een voordeel van het overlaten aan een professioneel onderzoeksbureau is dat deze objectief kan kijken naar jouw positie in de markt. Deze bureau’s zijn eenvoudig te vinden via Google. Je moet dan qua kosten denken aan een bedrag van rond de 350 euro.

Meld je aan voor de Academy!